روحانیون وانتخابات
احزاب، گروهها و تفكرات مختلف سياسي براي حضور در اين رقابت سیاسی “انتخابات"آماده مي شوند و براي دستيابي به اهداف سياسي - اجتماعي خويش هر كدام شيوه و روش خاص تبليغاتي در پيش گرفته، در گرم كردن تنور انتخابات سهيم مي شوند .
در اين گير و دار، مبلغان ديني به عنوان سربازان امام زمان عليه السلام و پيش گامان حزب خدا و مدافعان ارزشهاي ديني، به اين معركه گام مي نهند .
بر همگان روشن است كه اينان در معادلات تبليغاتي داراي نقش انكارناپذير بوده، قشر وسيعي از مردم، تفكرات و اظهارات آنان را به عنوان منبعي مطمئن مورد پذيرش قرار مي دهند . از اينرو حساسيت حضور و موضعگيري مبلغان دين در اين عرصه بيش تر جلوه گر مي شود و بايسته است كه با احتياط، حزم و ژرف نگري، عمل كنند و به اعتماد مردم پاسخي خداپسندانه و در شان روحانيت ارائه كرده، مسئوليت الهي خويش را در عرصه انتخابات به انجام رسانند . دستيابي به اين منظور مستلزم توجه به مسائلي حساس و ظريف است كه اكنون در دو بخش «شيوه هاي ترغيب » و «روش انتخاب اصلح » بيان مي گردد .
شيوه هاي ترغيب مردم
يكي از مهم ترين برآمدهاي سياسي، بين المللي انتخابات، نمايش حضور و حساسيت مردم نسبت به نظام و انقلاب است . هر چه شركت كنندگان در انتخابات بيشتر و درصد حضور واجدين شرائط افزون تر باشد، علاقه و پشتيباني مردم از نظام بيش تر جلوه گر مي شود و كاهش حضور آنان، از دلسردي و عدم علاقه مردم نسبت به نظام حكايت خواهد كرد; از اينرو دشمنان همواره در طول سالهاي پس از انقلاب، هنگام برگزاري انتخابات با استفاده از همه ابزارهاي تبليغاتي خود با بيانهاي مختلف بر عدم شركت مردم در انتخابات پاي فشرده و مزدوران داخلي آنان، همين نغمه هاي شوم را سروده اند . در مقابل، دلسوزان نظام - از امام راحل رحمه الله و رهبري معظم انقلاب، شهيدان سرافراز تا دلسوزان فهيم جامعه - با شناخت صحيح بازتاب حضور مردم در انتخابات، همواره بر اين حركت سرنوشت ساز تاكيد داشته اند .
امروز نيز مبلغان ديني بايد مردم را به حضور فعال تر در انتخابات ترغيب و لحظه اي از اين امر مهم و اساسي غفلت نورزند كه آثار شوم آن در دنيا و آخرت دامنگير خواهد بود . اگر مبلغ بخواهد به گونه اي شايسته رسالت الهي خويش را در اين زمينه انجام دهد لازم است ابتدا به بازشناسي اقشار مختلف اجتماعي - با توجه به موضوع مورد بحث - پرداخته، سپس براي هر گروه به تناسب جايگاه و نگرشهاي آنان روش ويژه اي را براي تبليغ انتخاب كند، سپس فعاليت خود را با رعايت حدودي كه مرضي الهي است، دنبال كند .
در اينجا از باب نمونه به بازشناسي چند گروه اجتماعي و روش ترغيب آنان مي پردازيم . بديهي است كه مبلغين محترم در هر منطقه و محلي، با توجه به قشرهاي اجتماعي محل فعاليت خود مي توانند به تناسب، شيوه و روش خاصي را دنبال كنند .
1 . مؤمنين انقلابي
بخش بزرگي از مردم جامعه، افرادي با انگيزه هاي قوي ديني و انقلابي بوده، در هر موقعيتي كه نظام اسلامي نياز به حضور داشته; اعم از جنگ، پشتيباني از جنگ، انتخابات و … پاي به ميدان نهاده، بي دريغ انجام وظيفه كرده اند . مبلغ تنها جهت ايجاد انگيزه بيشتر، به بيان تاثير برگزاري پر شور انتخابات در حفظ و تقويت نظام پرداخته، جايگاه معنوي اين حركت را براي آنان مطرح مي كند .
2 . مسلمانان ناراضي
گروهي ديگر در جامعه به چشم مي خورند كه از نظر مذهبي و انجام مناسك ديني افرادي مقيداند، ليكن به دليل وجود برخي از مفاسد اجتماعي، آرام آرام از انقلاب و حساسيت نسبت به حفظ آن فاصله گرفته اند و گاهي به تصور آنكه بايد منتظر ظهور صاحب اصلي براي اصلاح جامعه بود، نسبت به شركت در انتخابات بي انگيزه شده اند .
از آنجا كه اين افراد معمولا داراي انگيزه هاي ديني هستند، مي توان با عمق بخشيدن به آگاهيهاي آنان، عملكردشان را تصحيح كرد . از اينرو بيان مسائل ذيل براي اين افراد مناسب به نظر مي رسد:
الف) هر فرد با ايماني همان گونه كه نسبت به مسائل عبادي مكلف است، نسبت به مسائل اجتماعي نيز تكاليفي دارد كه از جمله آنها، وظيفه هدايت انسانهاي گمراه به راه حق مي باشد . همچنين آيات قرآن و روايات معصومين عليهم السلام امر به معروف و نهي از منكر را از وظايف مسلمانان قلمداد كرده اند; از اينرو در طول تاريخ همه علماء و انديشمندان شيعه، اهتمام وافر به گسترش صلاح و كاهش فساد داشته و در جهت نشر و گسترش معارف ديني و كاهش گناه و فساد در جامعه پيشگام بوده اند .
ب) آيا عدم شركت افراد با ايمان در انتخابات، فساد را كاهش مي دهد؟ و يا عرصه را براي حضور و حاكميت افراد بي تعهد و وابسته به بيگانگان باز مي گذارد؟ در نتيجه مفاسد و منكرات افزون تر و بدين وسيله معروف منكر و منكر معروف مي گردد؟ و آيا اگر چنين اتفاقي رخ دهد، گناه اين امر بر دوش آن كساني نيست كه با عدم حضور در انتخابات، زمينه رشد فساد و تباهي را فراهم ساخته اند؟
ج) بر فرض بي اعتنائي به انتخابات و تضعيف نظام، آيا نظام ديگري كه جايگزين مي شود، نظامي خواهد بود كه همه مفاسد را از بين خواهد برد و يا آنكه موجب سلطه و حاكميت كفار و گسترش فساد مي گردد؟
د) آيا به طور كلي در اين گردونه هستي، دستيابي به جامعه اي بدون فساد امكان پذير است؟ مگر فساد در زمان پيامبر صلي الله عليه و آله و اميرالمؤمنين عليه السلام به طور كلي نابود گشته بود و يا در زمان حكومت امام زمان عليه السلام همه انسانها مجبور به صلاح مي شوند؟ هرگز چنين نخواهد بود; بلكه حكومت صالح سعي در ترويج صلاح و كاستن از فساد دارد و اين امر به معناي محو كامل فساد نخواهد بود .
ما مي توانيم با شركت در انتخابات، انسانهائي را به حاكميت برسانيم كه در جهت ترويج صلاح و مبارزه با فساد اهتمام و جديت داشته باشند .
3. ناراضيان اقتصادي
گروهي به دليل مسائلي مانند مشكلات اقتصادي، نابسامانيهاي نظام اداري، مفاسد سيستمهاي اجرائي، يا پرداخت ماليات و … نسبت به انقلاب و سرنوشت آن به بي تفاوت گشته، علاقه به حضور در انتخابات نشان نمي دهند . برخي از اين افراد داراي انگيزه هاي مادي نيرومندي هستند و تصور مي كنند كه مي توان نظامي به وجود آورد كه از مردم هيچگونه مالياتي دريافت نكرده، به آنان پولي هم از ناكجا آباد پرداخت كرد .
جهت رشد فكري اين افراد، بهتر است روحانيون محترم به مسائل ذيل توجه داشته باشند:
الف) مبلغ به هيچ وجه از عملكرد سيستمهاي مالياتي و يا شهرداريها و … دفاع نكند و امكان خطا و بي عدالتي را بپذيرد .
ب) اين مطلب را به مخاطبان بفهماند كه هيچ كشوري بدون ماليات و دريافت پول از مردم نمي تواند ادامه يابد، خصوصا با توجه به نظامهاي پيچيده اداري و انتظارات گسترده و به حق مردم از حكومتها .
نتيجه آنكه، هر حكومتي ايجاد شود، بالاخره پرداخت ماليات گريزناپذير است . حال اگر اين حكومت طرفدار صلاح باشد، بهتر از حكومتي است كه ماليات را دريافت و در جهت ترويج ناپاكيها بكوشد .
4 . ناراضيان بي بند و بار
برخي به دليل طرفداري از هرزگي و لجام گسيختگي، از عملكردهاي ارزشي نظام ناراضي و آرزوي زندگي با هنجارهاي غربي را در دل مي پرورانند . اين طيف در بين جوانان بيش تر ديده مي شوند و بسياري از عربده كشان طرفدار آزادي، از اين دسته اند و سردمداران سياست باز اين دسته، با دامن زدن به احساسات بي منطق اين گروه، براي جلب آراي آنان و ايجاد وجاهت سياسي براي خود به توجيه، تئوريزه كردن و جهاني جلوه دادن اين انتظارات مي پردازند .
مبلغين محترم مي توانند براي هدايت اين افراد، از راههاي گوناگوني استفاده كنند كه در ذيل به نكاتي اشاره مي شود:
الف) از آنجا كه اين افراد غالبا از جهت ايماني ضعيف اند، بايد به تحكيم بنيانهاي ايماني آنان پرداخته، از سويي الطاف الهي را براي آنان برشمرد تا مهر خداوند در دل آنان جاي گيرد و از سوي ديگر، آنان را از عواقب شوم دنيوي و اخروي اين رفتار بيم داد .
ب) معضلات، آسيبها و مشكلات اجتماعي - فرهنگي غرب را براي آنان بازگو كرد .
ج) زيباييهاي فراواني را كه جوامع اسلامي - به دليل پايبندي به ارزشها - دارند، براي آنان تبيين نمود .
د) تبعات پذيرش زشتيها و پليديهاي غربي و تاثير آن بر خانواده، فرزندان و همه بافتهاي اجتماعي را براي آنان تحليل كرد .
شايد بسياري ندانند كه زشتيهاي فرهنگ غرب از كودكي تا پس از مرگ گريبانگير آدمي مي گردد . كودكان، نوجوانان و جوانان را در لجنزار فساد غوطه ور مي سازد، خانواده ها را تباه مي كند، و صله رحم به پراكندگي و بيگانگي تبديل مي شود .
وفاداري مرد به زن و زن به شوهر، به بي وفائي، جدائي و بلا تكليف گزاردن فرزند منجر مي شود; ناامني، دزدي، آدم ربائي، و كشتن انسانها و جرم و جنايت افزايش مي يابد; نااميدي و خودكشي دامنگير مي شود; زندگيهاي تنها و سرد و همنشيني و هم زيستي با سگ و گربه را به جاي شب نشينيهاي محبت آميز انساني مي نشاند; پيران را به آسايشگاه سالمندان براي لحظه شماري زمان مرگ مي فرستد وپس از مرگ هم اعضاء پيش فروش شده آدمي را در قبال مالي اندك به تاراج مي گذارد .
انفاق، گذشت، ايثار، احسان، دستگيري از درماندگان و صفاي شاد بودن با خشنودي ديگران، جاي خود را به آز، طمع و پول پرستي مي دهد و رياست جويي، تفرعن و كاخ سازي بر ويرانه كوخهاي تهيدستان ارزش مي شود .
مبلغان محترم مي توانند در سخنرانيهاي عمومي، با طرح اشكالاتي كه در ذهن برخي از مخاطبان است و پاسخ متين به آنها، بستر حضور فعال تر مردم در انتخابات را فراهم سازند و در نشستهاي خصوصي در صورت طرح اشكال از طرف مردم، خيلي دلسوزانه و مستدل، آنان را راهنمائي كنند .
روش انتخاب اصلح
جهت كمك به مردم، در انتخاب نيروهاي صالح، مبلغ بايد مسائلي را مورد توجه قرار دهد كه رعايت آن لازم و ضروري به نظر مي رسد:
1 . پرهيز از جناحبندي
در ترغيب مردم به حضور در انتخابات، روحانيون داراي تاثيري جدي و سرنوشت سازاند; از اينرو تاكيد بر شركت در انتخابات كاري بس ارزشمند و ستودني است، ليكن بهتر است به هيچ وجه اين حركت خداپسندانه رنگ جناحي و طرفداري بي منطق از گروهي خاص و دشمني با گروهي ديگر به خود نگيرد .
2 . اجتناب از تبليغ براي اشخاص
دفاع و حمايت از اشخاص نيز براي مبلغ كار شايسته اي نيست و پرهيز از اين نوع رفتارها، جايگاه پدرانه روحاني را حفظ كرده، موجب دوري گروهي از افراد با ايمان از مسجد و محافل ديني نمي گردد .
3 . معرفي ملاكهاي انتخاب
بهترين شيوه جهت دهي به انتخاب مردم، بيان ملاكهاي انتخاب و صلاحيت نمايندگان است، و بيش از هر چيز، انتظار از روحاني، معرفي ملاكهاي ارزشي، اعتقادي، اخلاقي، اجتماعي و سياسي بر محور دستورات ديني است . اگر ملاكها به خوبي و روان و مستدل بيان شود، خصوصا اگر بر اساس آيات و روايات، با مردم سخن گفته شود، مؤثرتر و كارسازتر خواهد بود .
4 . بيان آثار انتخاب افراد فاسد
مبلغان -حجة الاسلام حسن نبوی